Branscher och Cases


Här finner du olika branscher och cases där vi visar hur LiftIT effektiviserar arbetet.
Med andra ord - så här glad blir du och ditt företag med lift it 🙂




Case 1

En serviceteknikers vardag med LiftIT

Vid 5:30-tiden så ringer väckarklockan hemma hos Nisse med familj i Skärholmen. Strax därefter så hör man skrapet i golvet när han släpar sig ut i köket, för att göra frukost till familjen. Efter ca 40 minuter så åker Nisse och småknoddarna till dagiset, som ligger på vägen till kontoret på Essingen. När han lämnar dagiset slår han på mobilen och startar LiftIT.

Nu är han inloggad och det ser även arbetsledarna på kontoret. Efter en stund så ser han att han har fått ett jobb som Pelle har lagt på honom och det är ju på vägen så han accepterar jobbet i mobilen och åker dit. Arbetsledaren ser också att Lasse tog akutjobbet på Kungsholmen, där någon stackars dam hade fastnat i hissen för 5 minuter sedan. Väl framme felsöker han problemet och inser att här behöver man vara två tekniker. Nisse ’splittar’ arbetsordern och efter att par minuter är också Kalle på väg. Kalle startar en Chat med Nisse för att kolla om dom behöver något mer för jobbet. Nisse svarar att han har delar om det behövs. När Kalle kommer fram kan de gemensamt lösa problemet och rapporterar båda sina tider.

Jobbet är nu klart och Lena på kontoret kontaktar kunden och talar om att jobbet är klart men frågar samtidigt om han vill ha någon mer märkning på fakturan än det vanliga, så att hon nu kan fakturera kunden direkt. Dagen går och Nisse arbetar med ett flertal arbetsorders som kommer in i mobilen och samtidigt fyller han i tidrapporten i samma svep... så vid 16:15 är han på väg hem igen.


Case 2

Är det här dina arbetsorders hamnar?

Oskar har det körigt. Han bläddrar igenom uppdragen som ligger spridda i passagerarsä- tet. Storgatan...Storgatan. Var har den ham- nat? Han hittar den på instrumentpanelen. Självklart, jobb som är pågående brukar han ha uppe vid vindrutan, de andra ligger i sätet. En del hamnar dessvärre nere på golvet då någon arbetskollega ska med ut.

Senast han var här skrev han det på en post- it-lapp.

Oskar hittar inte denna post-it-lapp. Han hop- pas att han kommer ihåg vad han gjorde sist. Jag får se hur det ser ut. Jahaja. Typiskt, portkoden stod nog på post-it-lappen. Han ringer kontoret.

Inget svar. Oh, perfekt här kommer en dam som ska in i porten. ”Jag ska kolla på kylan- läggningen i källaren, får jag följa med in. Tack, det var vänligt.” Telefonen ringer. Det är Kalle. ”Nej, jag är på Storgatan. Har du skickat SMS? När skickade du det? I tisdags? Sorry, det har jag glömt. OK, jag tar det efter lunch om du fixar Han- delsträdgården åt mig. Vi kan ses på lunch så får du pappren. Jag har dem i bilen.

Det ringer igen. Det är arbetsledaren. Jaha, Jeppe är på semester igen. Arbetsledaren und- rar om Oskar kan åka till Storcentret. Oskar lovar att ordna detta. Vad har Jeppe gjort hit- tills? Arbetsledaren vet inte riktigt. OK, jag ringer honom.

Har du hans nummer? OK, jag ber honom mejla dig hur mycket tid han harlagt ner hit- tills. Jaja, jag skriver klarrapport, hur det nu ska gå till. Tar någon över mina andra jobb? Det ordnar sig. Jag kommer förbi i eftermiddag och lämnar över några fler uppdrag. Åk inte hem förrän jag har kommit.


Case 3

Så enkelt är det att besiktiga med LiftIT!

Mattias är ute på besiktningsrunda. Rutten med installationerna har han genererat själv i LiftIT via i mobilen. Tio ställen ska han “beta av”. För varje ställe han kommer till skapar han en förifylld arbetsorder och rapporterar vad han funnit.

Nu är han på Godsgatan. Här upptäcker han något som måste åtgärdas. Installation. Skapa ny AO. ”Magnetgivare i schakt skadad, måste bytas”, knappar han i beskrivningsfäl- tet. Bäst att ta några bilder också, tänker han. Tag ny bild. Exponera. Jag tar en till från andra hållet. Tag ny bild. Exponera. OK, två bilder får räcka. Men så vill han ge lite mer info till den som ska ta jobbet. Enklast att tala in det. Spela in. ”Magnetgivaren är ska- dad vid fästet. Måste byta hela. Se bilderna. Ser ut som att det krävs nåt specialverktyg. Svårt att komma åt.” Klart. Nu lägger han ut jobbet. Frisläpp AO.

Nu ljuder det i montörernas mobiler när det nya jobbet läggs ut.

Mattias klarrapporterar sin egen AO. Avsluta AO.

På kontoret sitter Harald vid sin PC och går igenom läget på arbetsorders i webbläsaren.

Han har de aktuella väl synliga på arbetsled- ningsmonitorn. Gula som blinkar ansvarar ingen för ännu. Det är dem han går igenom. På installationen Godsgatan. Magnetgivare i schakt skadad, måste bytas. Han kollar på bilderna som Mattias lagt till arbetsordern. Och lyssnar på det intalade ljudklippet. ”Aha. Här krävs mycket riktigt en specialnyckel med långt skaft. Jag skriver till det i ordern. ”Nyckel 3A krävs. Ta med ut!”, skriver han och trycker Lagra.

Nu uppdateras det nya jobbet i montörernas mobiler.


Case 4

Så enkelt är det att göra service med LiftIT!

Nu är det dags att göra en servicerunda på portarna hos Schenker igen. Tobbe som är nyanställd skall få gå med Pelle en första gång så han får se hur det går till. Pelle talar om för Tobbe att det är så mycket enklare nu sedan vi skaffat LiftIT. Pelle förklarar att det är bara att skapa en huvudarbetsorder, sedan plockar man installation i listan och en arbetsorder skapas automatiskt och då kommer också den valda checklistan med.

Checklistan kan se olika ut för olika portar beroende på vad man bestämt att man ska kolla. I listan är det bara att bocka för varje punkt , men man kan också skriva om man gjort någon åtgärd eller har en rekommenderad åtgärd. Pelle ber Olle att skapa en huvudarbetsorder på den fastighet som det gäller och sedan åker de iväg. Väl på plats börjar Pelle med att gå in i mobilen och visa kvarvarande installationer för fastigheten Schenker. Det kommer då upp alla de portar som det gäller.

Han väljer en installation och skapar en arbetsorder (AO). Därefter bockar de av på checklistan och skriver ett par kommentarer. När första porten är klar väljer Pelle visa kvarvarande och hittar nästa installation samt skapar AO för denna och bockar av nästa checklista. Efter att Pelle och Tobbe har gjort 3 st installationer tycker Tobbe att det är så enkelt så han säger att vi kan väl gå från varsitt håll så träffas man på mitten av de 35 portarna.

Tobbe går in och väljer visa kvarvarande och får upp en lista där han väljer port 35 och skapar en AO för denna och fyller i checklistan. När han är klar går han vidare till nästa port och gör samma sak där. Vid 11-tiden är de klara med alla portar och de kan åka iväg och äta lunch. Nu är alla AO på denna fastighet klara. Arbetsledare kan också se att de är klara och kan direkt analysera och sedan fakturera jobbet. Han bifogar alla checklistor till kunden som kan se vilka punkter man gått igenom och vilka åtgärder och rekommenderade åtgärder som man har angett vid servicetillfället.



LiftIT hjälper dig att förenkla order och ärendehanteringen i ditt företag.

Med våran app driver du och förenklar lönsamheten. Så fort arbetsordern är klar så kan du fakturera.
 
 


Case 1 i appen

Så enkelt är det att besiktiga med LiftIT!

Jobben skickas automatiskt ut från servern till mobilen. Du behöver alltså inte söka själv. Jobbens status uppdateras samtidigt för alla inloggade mobilanvändare.
Du scrollar snabbt genom tusentals installation- er. Du söker rätt installation med wild card sök- ning och träfflistan uppdateras omedelbart vid varje tangenttryck utan nätverksfördröjning. Du kan själv skräddarsy menyerna och hur du vill jobba.
Du behöver aldrig fylla i onödig information för ett jobb. Arbetsordertypen styr hur mycket som ska registreras.
Du kan skapa egna listor, med t.ex. jobb, ser- vicerutter, installationer eller material.
Du kommer snabbt till mobilens inbyggda kartor (google maps). Du kan till och med arbeta med dina objekt direkt i kartsystemet.
Du jobbar enkelt med bifogade bilder och doku- ment, och dessutom kan du ta bilder med ka- meran och spara på arbetsordern.

Vår App kommunicerar med servern endast med den information som är adekvat för situationen. Detta gör att trafikkostnaderna är mycket låga. Du blir varnad när du hamnar i radioskugga och kontoret vet om att du inte är nåbar för tillfället. Du kan låta LiftIT tala istället för att visa texter när du till exempel kör bil.


Case 2 i appen

Så enkelt är det att göra service med LiftIT!

Nu är det dags att göra en servicerunda på portarna hos Schenker igen. Tobbe som är nyanställd skall få gå med Pelle en första gång så han får se hur det går till. Pelle talar om för Tobbe att det är så mycket enklare nu sedan vi skaffat LiftIT. Pelle förklarar att det är bara att skapa en huvudarbetsorder, sedan plockar man installation i listan och en arbetsorder skapas automatiskt och då kommer också den valda checklistan med.

Checklistan kan se olika ut för olika portar beroende på vad man bestämt att man ska kolla. I listan är det bara att bocka för varje punkt , men man kan också skriva om man gjort någon åtgärd eller har en rekommenderad åtgärd. Pelle ber Olle att skapa en huvudarbetsorder på den fastighet som det gäller och sedan åker de iväg. Väl på plats börjar Pelle med att gå in i mobilen och visa kvarvarande installationer för fastigheten Schenker. Det kommer då upp alla de portar som det gäller.

Han väljer en installation och skapar en arbetsorder (AO). Därefter bockar de av på checklistan och skriver ett par kommentarer. När första porten är klar väljer Pelle visa kvarvarande och hittar nästa installation samt skapar AO för denna och bockar av nästa checklista. Efter att Pelle och Tobbe har gjort 3 st installationer tycker Tobbe att det är så enkelt så han säger att vi kan väl gå från varsitt håll så träffas man på mitten av de 35 portarna.

Tobbe går in och väljer visa kvarvarande och får upp en lista där han väljer port 35 och skapar en AO för denna och fyller i checklistan. När han är klar går han vidare till nästa port och gör samma sak där. Vid 11-tiden är de klara med alla portar och de kan åka iväg och äta lunch. Nu är alla AO på denna fastighet klara. Arbetsledare kan också se att de är klara och kan direkt analysera och sedan fakturera jobbet. Han bifogar alla checklistor till kunden som kan se vilka punkter man gått igenom och vilka åtgärder och rekommenderade åtgärder som man har angett vid servicetillfället.



 

Vi arbetar idag med kunder från olika branscher. Vilken bransch arbetar du i?

Vår applikation går att använda inom de flesta branscher. Kontakta gärna oss så berättar vi mer.




Hisservice
Portservice
Kylservice
El-arbeten

Rörfirmor
Städning
Konstruktioner
Måleri


Flytt
Mögel och fuktsanering
Fastighetsskötsel

Åkeri
Hemtjänst
Etc...